معنای صلوات بر پیامبر در اولین و آخرین و ملأ اعلی چیست؟
اولین کمپین مردمی دعوت از سيّد ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰
معنای صلوات بر پیامبر در اولین و آخرین و ملأ اعلی چیست؟
25 / 4 ساعت 17 | بازدید : 1372 | نویسنده : بهرام محمدی | ( نظرات )

 

 

معنای صلوات بر پیامبر در اولین و آخرین و ملأ اعلی چیست؟

 

پرسش

 

معنای این صلوات شریفه چیست؟ اللهم صل علی محمد و آل محمد فی الاولین و صل علی محمد و آل محمد فی الآخرین و صل علی محمد و آل محمد فی الملأ الاعلی و صل علی محمد و آل محمد فی المرسلین؟

پاسخ اجمالی

 

چون حضرت محمد(ص) سرآمد پیامبران(ع)، افضل ساکنان عالم بالا، و نتیجهٔ خلقت از اول آفرینش تا پایان آن است، لذا صلوات بر آن حضرت با این الفاظ ذکر شده است؛ یعنی خداوندا صلوات فرست بر محمد و آل او در اولین و آخرین و ملأ اعلی و ...

پاسخ تفصیلی

 

 

برای پاسخ به این سوال، ابتدا به بررسی معنای برخی اصطلاحات مندرج در دعا پرداخته و سپس جمع بندی خود را ارائه می دهیم:

1. اولین: واژهٔ اولین 32 بار در قرآن کریم تکرار شده است. و منظور از آن مجموعه مخلوقاتی هستند که از نظر زمانی قبل از ظهور پیامبر عزیز اسلام(ص) بودند.

2. آخرین: واژهٔ آخرین(به کسر خاء) به معنای نسل های بعد و آینده، 9 بار در قرآن کریم تکرار شده است. اما مقصود از آن در این دعا، نسل هایی هستند که بعد از رسول الله(ص) تا به امروز آمدند، ودر آینده می آیند.

3. ملأ اعلی: در قرآن کریم به معنای ساکنان عالم بالا« فرشتگان وکروبیان» است.

4. مرسلین: پیامبران و رسولان.

با توجه به آنچه گفته شد، چون حضرت محمد(ص) سرآمد پیامبران(ع)، افضل ساکنان عالم بالا، و نتیجهٔ خلقت از اول آفرینش تا پایان آن است، صلوات بر آن حضرت نیز با این الفاظ ذکر شده شده؛ این صلوات نشانگر همراهی حقیقت نوری حضرت محمد(ص) با اولین و آخرین و فرشتگان و پیامبران(ع) بوده و آل محمد (ع) نیز به تبع آن حضرت از این فضیلت برخوردارند.

مسبوق بودن نور محمدی (ص) بر انبیاء از مطالبی است که در روایات بسیاری بر آن تاکید شده که به برخی از آنها اشاره می شود:

1- «اوّلُ ما خَلَق اللّه نورى»[1]؛ اولین خلقی که خداوند آفرید نور من بود.

2- « کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین»[2]؛ من نبی بودم آنگاه که آدم بین ماء و طین بود.

3-« إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِی مِنْ نُورٍ وَ خَلَقَ ذَلِکَ النُّورَ قَبْلَ آدَمَ بِأَلْفَیْ أَلْفِ سَنَةٍ»[3]؛ خداوند مرا از نوری دو ملیون سال قبل از آدم آفریده.

بر اساس این روایات، هرچند آن حضرت با نگاه خلقت جسمانی، آخرین پیامبر هستند ولی از جنبه حقیقت نوری، اولین مخلوقات و نزدیکترین آنها به حضرت حق می باشند.

و به قول ابن فارض:

«وإنی و إن کنت ابن آدم صورة   فلی منه معنی شاهد بأبوتی

ترجمه:

گرچه من در عالم صورت فرزند آدم هستم اما مرا معنایی است که بر ابوّت من نسبت به او دلالت دارد».[4]

در مورد عبارت «فی الآخرین» نیز که طلب صلوات بر پیامبر در میان آخرین می کند نیز می توان گفت گویم طبق مباحث گذشته حضور و وجود حقیقت آن حضرت شامل دوره بعد از رحلت آن حضرت نیز می شود و در قرآن کریم نیز از این بحث با عنوان مقام شهادت و شاهد بودن آن حضرت یاد شده است.

همچنین در بسیاری از روایات مسئله وحدت نورانیت آن حضرت با ائمه مطرح شده که خود خبر از حیات و حضور باطنی آن حضرت حتی بعد از رحلت ایشان می دهد. از جمله حضرت علی (ع) در این رابطه می فرمایند:

« أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ کُلُّنَا مُحَمَّدٌ....»[5] .

یعنی ابتدا و انتهای همه ما، نور مقدس و حقیقت واحد محمدیه است که این نور هیچگاه از بین نرفته و همواره حضور خواهد داشت.

 

[1]  مجلسی ، محمد باقر ، بحار الانوار، ج 1، ص 97، موسسه الوفاء، بیروت، 1404.

[2] شیخ بهائی، مفتاح الفلاح، ص42، دار الاضواء، بیروت، 1405 ق.

[3]  محمد بن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب ع، ج1، ص 214، موسسه انتشارات علامه، قم، 1379.

[4]  ابن فارض، دیوان ابن فارض، ص 73، دارالکتب العلمیه ، بیروت.

[5] مجلسی ، محمد باقر ، بحار الانوار، ج 26، ص 5 ، موسسه الوفاء، بیروت، 1404.

 

اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم

 

 


اولین کمپین مردمی سيّدرئیسی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 1017
بازدید کل : 31130
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



اولین کمپین مردمی سيّدرئیسی



شیعیان واقعی چه کسانی اند؟


حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) تصریح کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ به اهل بیت(ع) و اطاعت و تبعیّت از آنان مایۀ نجات و رستگاری در دنیا و آخرت خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، به نقل از خبرگزاری حوزه از اصفهان، این مرجع تقلید در پیامی به همایش بزرگداشت امامزاده حضرت سید محمدبن زیدبن علی بن الحسین(ع) خمینی شهر، با تاکید بر ضرورت تبعیت از اهل بیت(ع)، خاطرنشان کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند متعال نیز محقّق خواهد شد. ایشان با اشاره به روایتس از امام محمد باقر(ع) ادامه دادند: حضرت فرموده اند «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست، مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است». معظم له اضافه کردند: این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که «شیعه» یعنی کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد(علیهم‌السّلام) را نظراً و عملاً، توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

متن کامل پیام حضرت آیت الله مظاهری در پی می آید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قال‌ الله تبارک و تعالی: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً». برگزاری این نشست معنوی که در ماه ایثار و شهادت و به منظور تجلیل و تکریم از مقام شامخ امامزادۀ واجب‌التعظیم حضرت ابوجعفر سید محمد بن زید بن علی بن الحسین«علیهم‌السّلام» انجام می‌پذیرد، اقدامی شایسته در راستای مودّت و اظهار محبّت و ارادت به آستان اهل‌بیت مکرّم رسول خدا«صلی‌الله علیه وآله وسلّم» است و بی‌تردید موجب رضایت ارواح مطهرۀ آن بزرگواران خواهد بود. مسألۀ «مودّت ذوی‌القُربی» که به تصریح قرآن کریم اجر و رسالت خاتم پیامبران«صلوات‌الله علیهم اجمعین» است، اگرچه در اصل، به امر امامت و ولایت حضرات ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» باز می‌گردد، ولی بی‌شکّ، تعظیم و تجلیل و پاسداشتِ حرمتِ فرزندانِ صالح و مکرّم آن امامان همام و درس‌آموزی از سیرۀ عملی امام‌زادگان عالیقدر که در حقیقت، تداوم‌دهندگان و مبلّغان راستینِ معارفِ نورانی و معالمِ ایمانیِ اهل‌بیت عصمت و طهارت بوده‌اند، نیز، عمل صالحی است که مصداق «وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» خواهد بود. امامزادۀ جلیل‌القدری که اینک شما پیروان راه رسول خدا و ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» برای تکریم نام و یاد مبارک او گرد هم آمده‌اید، یکی از فرزندان عزیز حضرت«زید بن علی بن الحسین» است که مطابق گزارش‌های موثّق تاریخی، همچون پدر بزرگوارش از شجاعانِ خداندانِ امامت و از مبلّغانِ معارفِ علوی بوده است و اینک مزار پاک و منوّر او، زیارتگاه عاشقان و دلباختگان اهل‌بیت«علیهم‌السّلام» و مایۀ برکت و معنویّت است. نکته‌ای که تذکّر آن را در این فرصت، ضروری می‌شمارم آن است که محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا، که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند تعالی نیز محقّق خواهد شد که: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً». بنابراین ادعای محبّت و عشق به ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» تنها در صورتی، درست و حقیقی است که همراه با عمل و پیروی از مرام و سیره و فرامین آنان باشد. حضرت امام باقر«علیه‌السّلام» در روایتی بلند و بیانی عمیق و تکان دهنده، سوگند یاد کرده‌اند که: « … فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ … وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَهِ … مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ…». حضرت باقرالعلوم در این حدیث مفصّل تصریح فرموده‌اند که: «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است». این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که: «شیعه» یعنی آن کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد«علیهم‌السّلام» را نظراً و عملاً، شیوع و توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

http://shiayan.ir برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شیعیان



منبع : سجی

عیدولایت مبارک


عیدبزرگ غدیر عیدلایت وامامت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی علیه السلام برتمام امت اسلام مبارک باد.

من کنت مولاه فهذا علی مولاه

هرچه هستم هرچه پستم یاعلی

دل به الطاف تو بستم یا علی

با تو آن عهدی که بستم نشکنم

من به عهدم پای بستم یا علی

من خدا را از طریق عشق تو

می پرستم می پرستم یا علی

دوستم با دوستت از جان و دل

دشمنت را دشمن هستم یا علی



منبع : سجی

اول ماه صفر وروداهل بیت امام حسین به شهر شام


هفت مصیبت جانسوز شام از زبان امام سجاد(ع)

درروایت آمده: از امام سجاد (ع) پرسیدند:سخت ترین مصائب شمادر سفر کربلا کجابود؟در پاسخ سه بار فرمود:الشام الشام الشام . امان ازشام

توضیح اینکه طبق روایت دیگرامام سجاد(ع)به نعمان بن منذر مدائنی فرمود:



منبع : سجی

مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای اجابت دعا


همۀ امامان کشتی نجاتند؛ لیکن کشتی امام حسین(ع) سریع‌تر است. همۀ ائمّه(ع) مشعل هدایتند؛ ولی مشعل ابا عبدالله الحسین(ع) پرفروغ‌تر است. همۀ اولیای الهی درهای رحمت پروردگارند؛ امّا درِ رحمت امام حسین(ع) فراخ‌تر است. همۀ شهیدان راه حق شفا بخشند؛ لیکن شفابخشیِ امام حسین(ع) گسترده‌تر است. همۀ پیشوایان الهی اعجازگرند؛ ولی معجزات امام حسین(ع) همگانی‌تر است. امام حسین(ع) هر چه داشت در طبق اخلاص نهاد و همه را یک‌جا، در راه خدا داد. خدا نیز به او پاداشی فراخور خداوندیش عطا فرمود: شفا در تربت او، استجابت دعا در تحت قبّۀ او و دوای هر دردی را در گروی یک نگاه او قرار داد. یکی از وسایل مهم و مجرّب برای توسّل به حضرت سیّدالشّهداء(ع) زیارت عاشورا است. زیارت عاشورا و مداومت بر آن بسیار سهل و آسان است، هر کسی در هر مکان و در هر زمانی می‌تواند با دلی پاک و نیّتی صادق به درگاه او روی آورد، این زیارت را طبق دستور امام(ع) بخواند و مشکلش را حل شده بیابد.



منبع : سجی

پیام مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای در پی فاجعه مصیبت‌بار سرزمین منی...


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درپی فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان این حادثه‌ی اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند.


ایشان ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در کشور افزودند: مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته‌ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

فاجعه‌ی مصیبت‌ بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌ الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، جان باختند، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه‌ی خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:

۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزاداران، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای



منبع : سجی

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیسبوک 10 facebook    و آدرس hmvd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 314
:: کل نظرات : 9

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 1017
:: بازدید سال : 1107
:: بازدید کلی : 31130